tiistai 31. tammikuuta 2012

Stewart -saari -tirppanoiden valtakunta!

Saavuimme Obanin kylän satamaan Stewart -saarelle kello 18 aikoihin. Jonna oli todella merisairas, joten loppupäivä ja seuraava aamu meni lepäillessä sängyssä. Hostelli, Bunkers Backpackers, oli ihan mukava paikka potea.

Seuraavana päivänä Jukka loihti kunnon siskonmakkarakeiton, jolla Jonna saatiin takaisin tuonpuoleisesta. Virkistyneenä sopasta, lähdimme dallailemaan merkityille kävelyreiteille. Kolmipäiväisen reissun aikana kävimme läpi kaikki saaren lähireitit sekä vietimme puoli päivää läheisellä Ulva -saarella, joka on tunnettu endeemisestä lintupopulaatiostaan (eli saarella oli sellaisia lintulajeja, joita ei muualla maailmassa näe). Jukka löysi toisen uuden suosikkilintunsa västäräkin lisäksi toiselta puolelta maapalloa: ROBIN! Tämä rohkea jantteri kulki jaloissamme nokkien maata ja tuijottaen sympaattisesti silmiin. Välillä jos maata kaapi kengällä, rohkea Robin syöksyi ahnaasti karikkeen alta paljastuneiden matojen kimppuun. Saarella ei ole lainkaan petoja, mikä tekee sen asukkaista pelottomia. Ympäröivä sademetsä oli vehreätä ja kaunista.

Varokaa Kiwejä!

Tui

Meriharakka
Tomtit (Ngiru-Ngiru)

Uuden-Seelannin kyyhky (Kereru)
Bellbird (Korimako)

ROBIN! Stewart Island Robin (Toutouwai)

Obanin kaupunki

Oban -kaupungin satamalaituri

Jukka ja eco-liput Ulva -saarelle. Lehtiä käytettiin 70-luvulle asti postikortteina.

Ulva -saaren vehreyttä

Entinen Ulva -saaren postitoimisto (myös saaren ainut rakennus)

Lokit ottamassa aurinkoa Obanin satamassa

Jonna ja Fish n' Chips

Tänään palaamme etelä-saarelle - Jukka lautalla ja Jonna lentokoneella. Toivottavasti löydämme toisemme. Lentokentälle on yli 30km:n ajomatka Bluffista.

1. Moi taas, löysittehän varmasti toisenne oliko Ulva saarella noin kylmä kun Jukalla pipo päässä. Turvallisia matkanteko päiviä sinne teille toivotteleepi. Iskä&Tuula

2. The world meets JJ4. helmikuuta 2012 klo 5.00

Moikka! Löydettiin toisemme. Lentokenttä oli pieni ja siellä ei ollut kuin yksi halli. Stewart saari on yksi tuulisimmista paikoista Uudessa-Seelannissa, joten hattu on hyvä olla. Muutenkin täällä on aika kylmä noin 15 astetta päivisin. Ei ole paljon bikineitä tarvinnut käyttää:)