lauantai 7. tammikuuta 2012

Smells Like Rotorua!

Hei kaikille!
Istumme tällä hetkellä Rotoruan McDonaldsissa aamupalalla ja varaamme samalla bussimatkaa ja majoitusta Wellingtoniin. Saavuimme Rotoruaan toissapäivänä Aucklandista bussikyydillä, jonka tarjosi Nakedbus. Kuski oli huumoriveikko ja sanoi matkalla: "if you're going to Rotorua, you're on the wrong bus!"

Rotoruassa haisi aika tiukka rikin katku. Kävelimme kuumien lähteiden ja kuplivien mutakuoppien valloittamassa Kuirau -puistossa. Jonnan nenä ei kestänyt mädän kananmunan löyhkää ja joutui pidättämään hengitystä koko matkan ajan. Tuntui todella oudolta, että kaikkialla ympärillä oli kuumia lähteitä ja välillä jopa jalkojen alla höyrysi.

Seuraavana päivänä kävelimme Rotorua -järven rannalla kuumien lähteiden seassa Government Gardens puiston halki. Jopa järvestä nousi kuplia pinnalle ja veden väri vaihtui välillä kirkkaasta täysin maidonvalkoiseksi! Reitti oli aivan mieletön kokemus sekä jaloille että nenälle. Lopuksi kävimme tutustumassa Maorien ja Rotoruan historiaan Rotoruan museossa, joka oli 1900 -luvun alkupuolella ollut kylpylä. Hoitomuotoja oli mm. sähköshokit ammeessa sekä radon käsittely tyrän poistamiseksi. Onneksi lääketiede on kehittynyt sittemmin!

Illalla kävimme tutustumassa alkuperäiseen Maorien kylään, jossa meille esitettin "Haka" -tanssi. Illan päätteeksi söimme "Hangi" -aterian - maan alla savustettua lihaa, kalaa ja vihanneksia. Hangi vei kielen menessään. Paluumatkalla Maori -syntyinen naisbussikuski laulatti ja nauratti matkustajia. Torvia soitettiin kovaa ja teimme kolme kunniakierrosta liikenneympyrässä. Ilmassa raikui: "the buss driver drives with no licence, all night long, all night long!" Paras matkashow ikinä!

Kohta hyppäämmekin bussiin ja matka jatkuu pohjois-saaren eteläisintä kaupunkia, Wellingtonia kohti (myös Uuden-Seelannin pääkaupunki).Näkemisiin!

1. Hei! Vihdoinkin pääsin mukaan. Hienoja kuvauksia ja kuvia reissustanne! Vastapainoksi sikäläiselle kesämyrskylle aurinko paistaa täällä lumisiin puunlatvoihin, pakkasta 15 astetta ja lunta 20 cm. Mukavia hetkiä sinne seikkailuihinne ja turvallisia matkoja! t. Iskä & Tuula

2. Moikka! Mäkin oon täällä linjoilla mukana. Pääsittepä pian näkemään sitä haka-tanssia. :) Tännekin kuuluu hyvää ja talvi on tosiaan tullut. Jännittävää seikkailun jatkoa toivottaen Piitu